Energikollen sparar i Växjö

5 mar 2009

I Växjö har det kommunala energibolaget tagit till ett nytt grepp för att kunderna ska få bättre grepp om sin energiförbrukning. ”Energikollen” är ett webbverktyg som ursprungligen togs fram som en del av en tävling där de anställda i kommunen tävlade om att spara mest energi.

Om du får hicka när elräkningen kommer i slutet av månaden så är nog detta en lösning för dig. Flytta till Småland, eller be ditt energibolag hänga på Växjö Energi AB:s (Veab) nätlösning Energikollen.

– Det är ett verktyg som hjälper kunderna att få en vettig energianvändning, säger Magnus Eriksson marknadschef på Veab.

Energikollen är ett program som Veab erbjuder sina kunder så att de kan se sin förbrukning över tiden, dygn för dygn. Så om du har dålig koll på energiåtgången hemma och bor i Växjö, så kan du förändra det – gratis – i datorn.

– Tanken är dessutom att detta ska gå att koppla in för företag som vill mäta sin förbrukning också. Då ska det kopplas till en larmfunktions som indikerar om det går upp, det kan ju vara så att något står och läcker, fortsätter Eriksson.

Webblösningen har engagerat i kommunen, främst genom tävlingar i energisparande. Ett par av dem som jagat energi med verktyget sitter i Veabs egna korridorer – en av dem är Marianne Mattilla.

– Det var det kommunala bostadsbolaget som hade en tävling i energibesparing. Politiker, anställda på Veab och personalen i två av ortens bostadsbolag tävlade mot varandra för att se vem som kunde spara mest energi, säger hon.

– Det blev så att folk i princip stängde av huvudströmbrytaren, flyttade in hos grannarna och tände stearinljus, säger Magnus Eriksson.

– Vi på Veab fick 49 procents energibesparing och kom tvåa. Det var Växjöhem som vann, med mindre än en procent, det är lite störande faktiskt – att det var så nära, säger Mattilla.

– Politikerna fick sämst resultat, flikar Eriksson in.

Bastu blir skyskrapa

Webbverktyget togs fram med målet att sänka Växjö kommuns energiförbrukning med fem procent, som en del i ett EU-projekt. Resultaten kommer att spridas vidare i Europa. Grundtanken är att om det går att minska elanvändningen i Växjö genom att sätta människan i fokus, så bör det gå i resten av Europa. Mätningarna i Energikollen baseras på vissa förutbestämda referenser, så som byggnadsår, elpris och boyta vilket sammantaget ger en hög eller låg förbrukning

Ambitionen är främst att skapa en medvetenhet om den egna energiförbrukningen, vilket också verkar ha skapats i de egna leden. Veabs Marianne Mattilla menar till exempelvis att tävlingen gav henne en rejäl insikt i hennes eget beteende.

– Själv har jag ett slarvigt beteende och slår på TV som sällskap när jag kommer hem, det behövs ju inte, säger hon.

Hos hennes egen familj har räkningen ett hopp på söndagar, i Energikollen reser sig dagen likt en ensam skyskrapa bland stapeldiagrammen. 
– Vi bastar då, säger hon.

Att minska sin energiförbrukning ä inte så svårt, lågenergilampor i all ära men de är inte den enda lösningen, det upplever i alla fall flera av dem som deltagit i projektet.

– Jag bytte inga lampor eller så. Jag sparade in på tvättillfällen, diskade inte i maskin och ändrade TV-tittandet – det gav mig en förändring hemma med minus 32 procent, säger Mattilla och ger ännu ett exempel.

– Vi hade en familj som hade jättehög förbrukning på sommaren. Dem fattade ingenting förrän vi började prata lite om det. De hade tre tonårsdöttrar som hade sommarlov och såg på TV och spelade TV-spel hela tiden. Datorer och TV är självklart stora syndare idag.

– Ja, datorn står ju dessutom ofta på när man går därifrån. Sen tar det kanske flera timmar innan man är tillbaka, det drar mycket, säger Magnus Eriksson.

Sedan den stora tävlingen för anställda och politiker har det funnits fler tävlingar för de boende, där till exempel VäxjöHem hade en månadshyra som första pris. Sammanlagt är det ett tusental som har varit inne och använt verktyget. Men efter de utlysta tävlingarna så har det inte hänt så mycket, trots att det ska gå att starta upp nya tävlingar. En orsak kan vara att koden och uppgifterna som behövs för att logga in i verktyget bara funnits med som en del av fakturan, det tror i alla fall Mattilla och Eriksson. Därför planeras ett separat utskick till samtliga kunder, samtidigt kan lösningen till och med få internationellt genomslag på annat håll menar Eriksson.

– Daily Telegraph kommer faktiskt och ska göra en intervju om det. Det kommer nog att bli mycket uppmärksammat då.

Föregående artikel Aktivt liv för de boende i passivhus
Nästa artikel Vackert ljus ger liv åt trädgården

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här