Företaget Fixit! hjälper äldre med vardagliga ärenden under pandemin

Företaget Fixit! hjälper personer i karäntän


Restriktioner från regeringen har påverkat vardagen för många människor i riskgrupperna. Handla mat, medicin eller utföra andra vardagssysslor har blivit svårt utan att utsätta sig själv för risk. Många kan få hjälp av till exempel nära och kära, men det är inte alla som kan det.

Borätt Forum har träffat Fredric Larsson som jobbar på företaget Fixit!, som valt att rycka in och hjälpa personer som inte har någon annanstans att vända sig. Intresset har varit stort och han berättar att det har redan varit cirka tio personer i veckan som ringt in och frågat om hjälp. Det har varit allt från att handla mat till att hämta ut receptbelagd medicin. Allt som man kan tänka sig behöva ha hjälp med. Men det vanligaste har varit att handla basvaror, som toalettpapper och mat, enligt honom.

Fixit hjälper äldre med inhandling av bland annat mat inför påskhelgen.

– Vi har resurserna för att hjälpa till. Och vi är ute på rull hela tiden. Därför vill vi hjälpa till med det vi kan. Den hjälpen man kan ge tycker vi att man ska ge. Oavsett om det handlat om att skänka vårdutrustning eller som i vårt fall hjälpa folk i riskgrupperna, säger Fredric Larsson.

Företaget Fixit! har fått kontakt med de som behöver hjälp genom kundernas bostadsrättsföreningar. Fredric Larsson har skickat ut ett brev till föreningarna där det framgår vad de kan hjälpa till med, som sedan har delats ut till medlemmarna.

 

 

Fredric berättar att många av de som ringer och vill ha hjälp berättar att det inte finns någon annan i närheten som kan hjälpa dem. Det är många som saknar närstående i närheten av hemmet, de bor för långt bort för att kunna hjälpa till på et sätt som behövs. Men det handlar också om trygghet.

– Hemtjänsten har redan mycket att göra som det är, och hinner inte alltid hjälpa till med till exempel inhandling av mat,  därför är det många äldre som kontaktar oss, säger Fredric Larsson.

Men det är inte bara personerna i riskgrupperna som har uppskattat hjälpen. Även bostadsrättsföreningarnas styrelsemedlemmar tycker att initiativet är bra. Många föreningar vill hjälpa till, men har ingen bra lösning på hur de ska hjälpa sina medlemmar, därför blir många superglada när vi hör av oss till dem, berättar Fredric.

– Styrelsen har varit super positiva, det finns ju en oro i huset och alla vill hjälpa till, men det finns inget enkelt och bra sätt att lösa det på. Därför blir de jätteglada när vi säger att vi kan hjälpa föreningens medlemmar.

Fredric på Fixit plockar varor i mataffären. Matkassarna ska sedan hem till en person som tillhör en riskgrupp.

Hur påverkar det er som företag?

– Det är klart det är förlorad inkomst, tiden man lägger ner på att hjälpa hade man kunnat utföra ett arbete som gav betalt. Men vi tycker det är värd det med tanke på vilken hjälp det är för vissa människor. I tider som dessa måste man hjälpa till, säger Fredric.

Nedan kan ni ta del av ett utskick från Fixit!

Hej i föreningen

Vi nås idag av besked från Coop, ICA etc att livsmedelshandlarna inte kommer kunna leverera påskmat till dörren innan påsk. Detta riskerar drabba våra äldre som i coronartider inte ska gå till affären.  Vi måste alla ställa upp och hjälpa våra äldre. De ska åtminstone kunna äta en trevlig påskmiddag!

Därför kommer Fixit! att jobba under torsdag – fredag denna vecka och gratis för boende och förening sköta inköp av mat till de äldre. Om ni i föreningen vet med er att ni har äldre som behöver hjälp att få hem påskmaten så maila mig så planerar jag in Fixit! så att era äldre får en så trevlig påsk som möjligt.”

Om ni bor i Stockholm och läser detta, och känner någon som kan behöva hjälp kan ni ta kontakt med Fixit! på 0771-786 746.

Företaget Fixit! hjälper äldre med vardagliga ärenden under pandemin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *