Snart nalkas semestertider och många lämnar hemmet för varmare breddgrader eller sköna dagar på landet� Men innan dess är det viktigt att styrelsen säkrar upp att fastighetsskötseln och ekonomihanteringen yter på även under sommaren�
Som styrelseordförande har man det yttersta ansvaret för att styrelsearbetet fungerar problem- fritt även under sommarmånaderna då många är på semester. Bland annat ska överlåtelser av bostäder kunna hanteras, fakturor betalas samt attesteras. Att upprätta rutiner för vem som är ansvarig för vad, skapa en jourlista samt säkra bemanningen är viktiga åtgärder som bör göras. Minst två personer bör vara tillgängliga för akuta händelser, överlåtelser av lägenheter, fakturahantering samt attesteringar.”Överlåtelser bör hanteras skyndsamt även under sommaren eftersom det är så mycket pengar inblandade”, säger Arturo Arques, privatekonom på Swedbank med lång erfarenhet av styrelsearbete. Han menar att handläggningstiden bör vara max två till tre veckor. Innan semestrarna drar igång är det även viktigt att styrelsen informerar sina medlemmar om vad som gäller, vem de kan vända sig till vid behov och att handläggningstiderna kan bli längre. Det bör även finnas rutiner om fakturor inte betalas i tid. Dessutom måste det finnas någon som tar ansvar över posten. I värsta fall är adressändring ett alternativ.
”Styrelsearbetet får inte stå still under sommaren. Vissa saker som inte är av extraordinär betydelse kan stå still ett tag men att till exempel räkningar inte betalas får inte hända.”
Om det är svårt att sköta ekonomin under sommarsemestrarna är Arturo Arques tips att hyra in någon form av ekonomisk förvaltning.
VAD KAN MAN KRÄVA AV MEDLEMMARNA?
Att de betalar sin avgift i tid, vårdar sin bostadsrätt som vanligt och inte utsätter sina grannar eller sig själva för fara. Be dem att vara noga med att släcka levande ljus och ge gärna tips på grannsamverkan. ■