Ingen kan med säkerhet säga hur länge Corona-pandemin kommer pågå. Krisen har drabbat många branscher och en av de värst drabbade är mat- och restaurangbranschen. ”Det bästa är att tillsammans hitta en lösning som gynnar både företagaren och fastighetsägaren”
Thomas Byström, Regionchef Stockholms län på organisationen företagarna, tror att dialog mellan lokalhyresgästen och fastighetsägaren är det viktigaste att tänka på. Fastighetsägare måste tänka både kortsiktigt och långsiktigt. Att säga upp kontraktet med en hyresgäst på grund av en obetalt hyra kan i längden vara en minusaffär, menar han.
– Vill man ha kvar sina lokalhyresgäster behöver man kontakta dem direkt och fråga om de behöver hjälp, säger han och fortsätter
– Det kan vara bättre att slå på en tillfällig höjning på boende för att ha kvar lokalhyresgäster. Tappar du lokalhyresgästen kommer bostadsrättsföreningen ändå behöva höja hyrorna för boende. Tvingar man ett företag i konkurs på grund av en lokalhyra, tror jag att hyresförlusten blir större långsiktigt, i och med att du ska hitta en ny hyresgäst, säger Thomas Byström.
Om man har en lösning som underlättar för lokalhyresgästen är det en bra lösning. Dock ska man vara medveten om att intäkter som försvinner i dag inte kommer komma tillbaka. Pengarna tas inte igen bara för det här blåser över och det är något man måste tänka på, fortsätter han.
Bostadsrättsföreningar kan behöva räkna med att ge sina lokalhyresgäster en eller två hyresfria månader. Thomas menar att det är ett bättre alternativ än att verksamheten försvinner från lokalerna.

– Det är bättre än att någon går i konkurs och lokalerna står tomma. Det kan bli svårt att hitta någon som tar över lokalen i dagens ekonomiska situation, säger Thomas Byström.
Den verklighet vi hade för några veckor sedan är inte verkligheten vi har i dag. Rent ekonomiskt tror Thomas Byström att det här kommer fortsätta under en längre tid framöver.
– Vi ser att vissa branscher träffas direkt, men efter ett tag kan uteblivna investeringar orsaka att andra branscher också påverkas. Det blir som ett nästa steg i den ekonomiska påverkan, säger han.
Men det viktigaste av allt är att hitta en lösning som gynnar både fastighetsägaren och lokalhyresgästen, att tillsammans hitta en förstående för varandra och hjälpa företagen att överleva samtidigt som fastighetsägaren får ha kvar sin lokalhyresgäst.