Sponsrad artikel: Nu kan de erbjuda alla sina medlemmar laddplatser

Laddplatser

1 apr 2021

Sponsrad artikel från Vattenfall InCharge. Hos bostadsrättsföreningen Ullstämma 2 i Linköping har man insett att det är en viktig investering för framtiden att ge de boende möjligheten att kunna ha och ladda elbil. Samarbetet med Vattenfall InCharge har inte bara lett till 85 laddplatser, utan även till nya insikter om hur det går att skapa värde för sina medlemmar.

 

För en bostadsrättsförening kan frågan om laddningsmöjligheter vara lite som dilemmat om hönan eller ägget. Finns det ingen efterfrågan från de boende saknas initiativ att investera i laddplatser och finns det inga laddplatser tvekar de boende att skaffa elbil. För bostadsrättsföreningen Ullstämma 2 var det en fråga om att investera för framtiden. Föreningen insåg att behovet förr eller senare skulle uppstå och att laddmöjligheter var en klok investering för både miljön och för de boende.

Föreningens vicevärdFöreningens vicevärd Lars Jacobsson, som även bor i området, berättar att funderingarna kring elbilsladdning har pågått i några år.

”Vi bildade en laddbilsgrupp för cirka fyra år sen för att titta på möjligheterna med laddstolpar, men vi hade inte nog med parkeringsplatser för det. Här har varje lägenhet eget garage och det finns bara cirka 30 P-platser. 2019 kom det in nytt blod och nya idéer i gruppen och vi började titta på lösningar med laddning i garagen där bilarna ändå står.”

 

Viktigt med uppkopplad lösning och enkel administration

När föreningen började prata med olika leverantörer i början av 2020 hade man läst på i frågan och satt upp vissa krav och specifikationer. Ett krav var att laddningslösningen skulle vara uppkopplad så att debiteringen kunde skötas på ett enkelt sätt. De som jobbar i föreningen har begränsat med tid och kan inte ta på sig att sköta det administrativa. Det behövde vara en lösning som fungerade friktionsfritt. Ett annat krav var att laddboxarna skulle vara svensktillverkade.

Lika viktigt att titta på helheten som på pris i anbuden

Anbudsförfarandet blev inte bara en process att välja en leverantör, utan även en läroresa om hur olika lösningar kan se ut och vad olika anbud innehåller.
”När vi började titta igenom de olika anbuden insåg vi att det inte bara handlar om pris,” berättar Lars Jacobsson. ”Det handlar lika mycket om utförligheten i anbudet; att vi kan förstå vad det är som erbjuds. Anledningen att vi valde Vattenfall InCharge var inte för att de var billigast, utan för att deras erbjudande var föredömligt specificerat. Vi begrep allting och de hade bra svar på det vi undrade över.”

Flera mindre projekt med olika förutsättningar

Processen med att installera laddboxar i ett bostadsområde ser olika ut varje gång beroende på hur förutsättningarna ser ut. Hos Ullstämma 2 handlar det om att de olika garagelängorna var utspridda över ett stort område. Det innebar att installationen blev uppdelad i flera mindre projekt. Det förde med sig utmaningar men de gick att lösa efter vägen. Så här säger Lars Jacobsson om installationsprocessen:
”Det var några saker vi inte hade tänkt på. Som en skiljevägg i garagen som gjorde att det inte gick att använda dubbelboxar på samma sätt som det först var tänkt. Vi behövde också ändra vår strömförsörjning. Tidigare tog vi vår el från en grannförening men i samband med installationen behövde vi koppla bort oss och skaffa eget abonnemang. Vi har haft en kontinuerlig dialog med InCharge och deras samarbetspartners och gemensamt kommit fram till nya lösningar efter vägen. Det har flutit på bra.”

En lösning för framtiden

Arbetet med laddningslösningen påbörjades i oktober 2020 och blev klart vid årsskiftet. Nu har bostadsrättsföreningen 85 laddplatser och fler kommer att tillkomma. Det är en blandad uppsättning av singel- och duoboxar med en förberedd uteffekt på 3,7 kilowatt per uttag. Lösningen är förberedd för att öka den totala kapaciteten när behovet växer. Att ha en framtidssäker lösning handlar dock inte bara om högre effekt för fler användare. Är lösningen uppkopplad får den med tiden nya uppdateringar och funktioner. Det är också viktigt att en framtidssäker lösning har det kommunikationsprotokoll som är standard i branschen. Det ger kunden möjlighet att byta leverantör i framtiden om så önskas.

Bostadsrättsföreningen Ullstämma 2

I BRF Ullstämma 2 avgränsas de olika garageplatserna med ett galler. De har valt att installera en Duo-box/2 platser och öppnat upp mellan, så att angränsande garage använder samma box.

Vattenfall InCharge har ett fokus på att det ska vara enkelt att köra och ladda elbil. Därför erbjuds en helhetslösning som omfattar hårdvara, installation, rådgivning och support. Lösningen bygger på att tillhandahålla ett tjänsteabonnemang som omfattar uppkopplade laddpunkter. Betallösningen sker i form av ett betalkort som blippas mot laddboxen. Användarna har även tillgång till kundservice som är tillgänglig dygnet runt samt felavhjälpning. Det enda föreningen behöver göra nu när projektet är klart är att lägga in användarnas laddkort i InCharge så att de aktiveras.

Den första elbilsanvändaren på plats

Nu har den första elbilsanvändaren börjat ladda sin elbil och ytterligare tre i föreningen väntar på sina elbilar. Föreningen har dessutom begärt in anbud på de 12 sista laddboxarna så att alla lägenheter ska få tillgång till laddning. Ullstämma 2 är redo för framtiden.

En närliggande grannförening som även den funderar på laddplatser har varit på besök för att titta på lösningen och ta del av Ullstämmas erfarenheter. Lars Jacobsson delar gärna med sig av det som han och hans förening har lärt sig under resans gång. Här är hans råd till de som tänker på att investera i elbilsladdning.

Ullstämmas råd till bostadsrättsföreningar som funderar över elbilsladdning


 Det måste vara enkelt för de boende att ladda och använda lösningen

 Ta kontakt med olika firmor och lär er marknaden. Läs på om olika typer av elbilar och laddalternativ. Vi insåg till exempel att nattladdning inte kräver lika mycket effekt.

 Utgå från era förutsättningar. Har området ett gemensamt garage kan det räcka med några laddstolpar. Vi har olika garage kopplade till varje lägenhet och insåg att det var bäst att installera laddning vid alla.

 Prata med flera leverantörer för att förstå vilka olika lösningar som finns. Välj en seriös aktör där det framgår tydligt vad som ingår.

 Missa inte mervärdet i investeringen. Förutom att vi nu är redo för elbilar och att miljön med tiden kommer att bli bättre med mindre avgaser och buller, så har även området blivit mer attraktivt. Vi har fått höra att värdet på våra lägenheter har stigit med cirka fyra miljoner i samband med det här. Vi hade nyss en försäljning som blev en all-time-high, så det kan stämma. 

Tips om effekt och kapacitet

Roger Khouri, som arbetar med tekniskt säljstöd på Vattenfall InCharge och som har varit med att ta fram Ullstämmas laddlösning, vill även tipsa bostadsrättsföreningar om att tänka på hela elinfrastrukturen och inte bara på effekten på laddarna.

”Även fastän batterikapaciteten kommer att utvecklas, så förändras inte nödvändigtvis elbilisternas körmönster. Nattladdning ska vara säkert och hälsosamt för bilbatterierna och därför behövs inte nödvändigtvis hög effekt för hemmaladdning, varken i dag eller i framtiden. Tänk också på att effekten på laddarna egentligen inte spelar någon roll om det inte finns tillräckligt med kapacitet i elinfrastrukturen bakom. Så utgå från era behov och er elanläggnings kapacitet”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *