Vad är upphandling? Vad är inköp?

13 jun 2014

Detta specialnummer handlar om upphandling. Men vad är en upphandling i en bostadsrättsförening? När behövs upphandling? Och när kan förvaltaren få fatta besluten självständigt?

Att genomföra en regelrätt upphandling är tidskrävande. Enklaste sättet att hantera upphandlingssituationerna i föreningen är att skilja på inköp, förenklad upphandling och upphandling genom att sätta beloppsgränser för
inköp, ge fastighetsskötaren och förvaltaren ett spelutrymme att agera på styrelsens mandat och att sätta en gräns för när upphandling ska ske.

Här är några konkreta beloppsgränser som förenklar arbetet och som gör att styrelsen kan spara värdefull tid:
• Bestäm en gräns för inköp, förslagsvis

Föregående artikel E-faktura eller autogiro – vad är skillnaden?
Nästa artikel Satsa på förvaltarens stöd vid upphandling

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här