AnnonsTävling

Ladda elbil – en viktig funktion i hemmet

8 jun 2021

Elbil och elbilsladdning. Elbilarna är framtiden och Sveriges bostadsrättsföreningar spelar en viktig roll när Sverige bygger den nya laddinfrastrukturen. Det är utgångspunkten för dagens Borättkväll som hölls vid lunchtid.

Ämnet är hett – över 200 deltagare hade anmält sig.

För många bostadsrättsföreningar är frågan om laddstolpar akut. Trycket från medlemmar ökar, plötsligt dyker erbjudanden från olika företag upp. Det blir många frågor att ta ställning till och det är lätt att styrelsen drabbas av beslutsvånda.

Borättforum hade bjudit in Mattias Lindblom och Borna Rowshani från Vattenfall In Charge för att svara på alla de frågor som strömmat in från deltagarna.

Skalbart

Borna Rowshani arbetar med försäljning mot bostadsrättsföreningar. Han förklarar vikten av att skaffa en skalbar lösning med öppna protokoll.

– Det ska gå att byta operatör utan att behöva byta ut hårdvaran, därför ska man välja en lösning med OCPP-kompatibel hårdvara, säger han.

OCPP står för Open Charge Point Protocol.

 Vad kostar det?

Många frågor från deltagarna rörde installationskostnader. Borna Rowshani hänvisar till In Charges hemsida, där det finns ett verktyg för prisestimering.

Han förklarar att det finns ganska generösa investeringsstöd för att installera laddstolpar som bör tas med i kalkylen.

För att minimera kostnaderna bör man också undvika stora grävjobb:

– Lägg parkeringsplatserna sida vid sida. Befintliga stolpar för motorvärmare kan också användas om det finns.

En fråga som kom är om man behöver gå via wi-fi?

Mattias Lindblom som är bolagets försäljningschef förklarar att Vattenfall In Charge bygger interna kluster där kommunikationen går via LAN-kabel.

– Det blir robust och minimerar risken för intrång, förklarar han.

Dela laddstolpe

En annan central fråga är om det går att dela på laddstolpar och hur det i så fall går att hålla reda på vem som ska betala för förbrukningen.

Lösningen är en personlig bricka med rfid, som bilägaren använder på olika platser.

Det kom in flera frågor om hur laddningen ska prissättas och vilka faktorer som ska vägas in.

Mattias Lindblom förklarar att det är föreningen som bestämmer vad laddningen ska kosta. Han föreslår att de fasta kostnaderna slås ut på laddstolpens förväntade livslängd, förslagsvis tio år, och att de rörliga kostnaderna fördelas på användarna.

LÄS ÄVEN: Göteborg säger nej till laddplatser för brf

Elbilen tar över

Om laddplatserna ska placeras utomhus eller inne i garage är en annan fråga. Många oroar sig över brandrisk om bilarna laddas inomhus. Men det är dyrare att installera laddstolpar utomhus eftersom det medför en del grävning.

– Den största brandrisken uppstår om man laddar bilen i vanligt väggurtag, säger han.

När världen går över från fossilbilar till elbilar kommer det att medföra genomgripande förändringar.

– Mackarna kommer att försvinna, bilarna kommer att laddas på nätterna. Laddningen kommer att vara en viktig funktion i bostäderna anser Mattias Lindblom.

Han är övertygad om att det är elbilen som kommer att ta över scenen.

Se hela Borättlunchen här:

https://youtu.be/z3P1KT7j120

 

 

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här