AnnonsStyrelsesupport

Dina synder räddar klimatet

2 jul 2021

 

Mattias Goldmann borättkväll

Mattias Goldmann insåg redan som åttaåring att han tyckte köttätande var fel och äckligt, och miljöintresset vaknade. Idag är han hållbarhetschef på konsultföretaget Sweco och en av Sveriges mest anlitade hållbarhetsföreläsare. Han har sedan länge insett att publiken inte gillar att behöva skämmas.

– Miljörörelsen har jobbat helt fel från början. Det har pratats om de enorma uppoffringar som krävs för att rädda planeten, allt vi måste sluta med och avstå ifrån. Allt som människor förknippar med ett gott liv – bekväma resor, god mat, fina bilar, shopping har blivit skambelagt. Jag vill vända på resonemangen, säger han.

Därför skrev han boken Klimatsynda! där de sju dödssynderna vänds till potentiella klimatfördelar. För visst kan vi vanliga människor med hjälp av vår njutningslystnad, girighet, avund, vrede, högmod, lättja och frosseri bygga en hållbar framtid. Alla de sju dödssynderna har både sina positiva och sina negativa aspekter.

Själv verkar Mattias Goldmann leva ett lustfyllt liv.

Vi ses en förmiddag hemma i familjen Goldmanns vackra etagevåning i hjärtat av Söder. Mattias och hustrun Tove klev av nattåget från Kiruna på morgonen och har bara hunnit dumpa sin fjällpackning innanför dörren. En åttadagars skidfärd från Abisko via Kebnekaise till Nikaloukta i växlande väder och i nästan total radioskugga har stärkt både kropp och själ.

Vi kliver uppför den branta trappan till vardagsrummet på övervåningen. Det är en gammal torkvind med ett vackert tegelgolv och en stor, rödmålad öppen spis. Utsikten över taken är stockholmsromantisk. På väggarna hänger masker – minnen från familjens tid i Nairobi, Kenya.

Hit flyttade familjen från en HSB-lägenhet i Solna. Med en vanlig brf-styrelse, bestående av vanliga föreningsmänniskor som en dag greps av en obetvinglig lust.

Någon i huset – inte Mattias Goldmann – började prata om elbil och laddstolpar. Flera i styrelsen blev nyfikna, de fick lust att lära sig mer. Varför nöja sig med två stolpar när man ändå höll på? Och förresten, skulle det inte vara intressant att minska energikostnaden och få en jämnare elförsörjning? Solceller och bergvärme kunde lösa flera problem för föreningen.

– Det fina var att initiativet inte kom ifrån någon jobbig miljöaktivist, utan från helt vanliga teknikintresserade män, som dessutom tyckte att det var roligt att lägga ner tiden och arbetet som krävdes, säger han.

Styrelsen gjorde sitt jobb helt föredömligt. De skapade ett lugn kring energifrågorna och det visade sig att lägenheterna blev extra attraktiva för elbilsägare. En extra laddstolpe hyrdes ut till en bilpool, som nu också blev en speciell tillgång i huset. Energibesparingarna och de nya intäkterna är också mätbara. Idéerna har spridit sig till andra HSB-föreningar.

–Drivkraften var inte klimat, miljö eller någon allmän godhet. En verksam kombo av dödssynderna lust och girighet åstadkom den stora förändringen. Dessutom väcker det en avund hos andra föreningar som gärna tar efter – men som också vill bräcka över och göra det ännu bättre, säger han.

Avunden tar sig andra uttryck idag än för ett decennium sedan. Då kunde en bensinslukande Hummer på uppfarten väcka avund. Nu är det en Tesla och solpaneler som signalerar avundsvärd lyx.

– Det är inte de besjälade miljöaktivisterna som får efterföljare. Fula kläder, gråa sojabiffar och cyklande i ur och skur framstår inte som attraktivt. Det är svårt att få till en fungerande vardag som bygger på slit och uppoffringar, säger han.Men det är ofta entusiasterna som har fått sätta sin prägel på utvecklingen. Ett exempel han ger är Stockholms cykelbanor:

– Cykelentusiasterna i Stadshuset ansåg att det skulle vara bra med cykelbanor mitt i körbanan på de stora gatorna. Men vanligt folk vågar ju inte cykla där, så det är mest de med snabba cyklar och speciella kläder som använder dem, det är tråkigt, för det vore en stor vinst för klimatet om fler människor kände att det är säkert och lustfyllt att cykla till jobbet. I cykelstäder som Amsterdam och Köpenhamn är cykeln ett smidigt och behagligt alternativ för gemene man. Man cyklar av ren lättja, helt enkelt.

Det som har vuxit fram ur något lustfyllt ger större klimatvinster eftersom människor attraheras och handlar klimatvänligt utan att det känns jobbigt.

Familjens tonårsdotter frossar i kläder, men hon har knappt köpt ett enda nytt plagg sedan hon började köpa sina egna kläder.

– Hon handlar begagnat, för att hon vill klä sig personligt och roligt, säger hennes far.

Själv är han också förtjust i att ta vara på fungerande saker som andra har ratat.

Han visar ett containerfynd – en vacker stol med sliten grön sidensits. Åtta sådana stolar hittade han utanför Södra teatern.

– Frosseri är bra om det frossas på rätt sätt. Väldigt mycket mat går till spillo helt i onödan. Om restauranger ger bort överblivna portioner, eller säljer för halva priset får människor som annars inte har råd möjlighet att frossa i god mat.

Vi kommer att tala om allt som slängs, särskilt vid renoveringar. Det är inte ovanligt att fullt fungerande nästan nya kök kastas ut för att de som flyttar in vill ha något annat.

Som hållbarhetschef på Sweco funderar han mycket på hur byggande och stadsutveckling ska bli mer resurssnålt och hållbart:

– I stället för att bara kassera ett kök borde det finnas en andrahandsmarknad. Många företag som idag lever på att sälja nya saker och göra regelbundna renoveringar skulle kunna ändra sina affärsmodeller. Att gå över från att sälja produkter till att sälja tjänster skulle kunna spara stora pengar och ge jämnare kvalitet säger han.

Ett exempel – Phillips sålde miljontals glödlampor till flygplatsen Schiphol. De byttes frekvent, ofta för säkerhets skull. Schiphol slutade köpa glödlampor och handlade i stället upp tjänsten ”belyst flygplats”. Phillips fick leverera ljuset och blev då intresserade av att använda så få lampor som möjligt.

– På samma sätt skulle entreprenörer kunna sälja ”uppdaterat kök” ”fräsch entré” i stället för nytt kök och ommålning vart femte år. Det skulle också ge en tätare kontakt och bygga förtroende mellan entreprenör och kund, samtidigt som det kan göra livet lättare för kunden. Lättja – i stället för att leta upp en leverantör vart femte år har man en kontinuerlig kontakt som dessutom vet vad om behöver göras.

Jaha, men högmod och vrede då? Vilken klimatnytta följer med dessa osympatiska synder?

– Högmod och vrede är starka drivkrafter. Finns det något kaxigare än att göra anspråk på klimatledarskap? Individer, städer och företag slåss om att vara mest klimatsmarta och skryter ohämmat om vad de gör för klimatet. Vrede kan vara konstruktiv. Donald Trumps klimatförnekelse och klimatvidriga åtgärder retade upp både bilindustrin och grannlandet Kanada så att de intensifierade sitt klimatarbete, säger han.

Vi går ner på gården för att ta bilder. Huset från sent 1800-tal har bara 13 lägenheter, en vacker planterad gård och tre stora kompostkärl, där hushållen lägger sitt bio-avfall.

– Sophämtarna tycker att vårt soprum är för otillgängligt, så de vill inte hämta bio-avfallet, men vi producerar fantastiskt fin jord, säger han och lyfter på locket till ett kärl där potatisskal, purjolöksblast och vissna tulpaner håller på att förvandlas till mörk mylla.

– Köksavfallet hade kunnat bli biogas, men myllan är till mycket större glädje för oss, säger han.

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här