AnnonsMiele

Elbilarna blir fler – men var ska de ladda?

2 aug 2022

Omkring 3 miljoner laddplatser kommer att behövas enligt rapport från Boston Consulting Group.

Laddinfrastrukturen behöver byggas ut och bostadsrättsföreningar behöver bidra om transportsektorns fossilbehov ska minska.

Det kommer att behövas tre miljoner laddpunkter för elbilar och 600 stationer för vätgastankning år 2050, detta enligt en rapport från Boston Consulting Group, BCG.

För att nå klimatmålen krävs det att 95 procent av fordonsflottan är elektrifierad år 2050, enligt BCG:s beräkningar, men ännu så länge byggs laddinfrastrukturen ut långsamt – i dag finns bara knappt 14 000 laddningspunkter.

Elbilsmarknaden växer ännu snabbare än tidigare beräkningar och med det ökar också behovet av laddpunkter.

Mikael Ternhult, Partner och Managing Director på BCG Stockholm och expert på bilindustrin framhåller att det finns ett omfattande behov av en utbyggd infrastruktur för laddning i till exempel bostadsrättsföreningar, vid arbetsplatser och längs med vägnätet.

– Bristen på offentliga laddningsplatser och otillräcklig laddningsstruktur kan komma att avskräcka svenska konsumenter från att köpa elbil, säger han.

År 2025 förväntas över 90 procent av alla nysålda bilar i Norden vara antingen elbilar eller hybrider, mer än en fördubbling jämfört med år 2020 då motsvarande siffra var 41 procent.

Föregående artikel När Riksbanken höjer sänks bostadspriserna
Nästa artikel Förebyggande underhåll – viktigare än någonsin

4 Kommentarer

  1. Hej

    Vi läste artikeln och undrar vem som skall betala detta? Vi har
    konstaterat att i vår förening som är byggd med den norm som gällde på
    slutet av 1980-talet, skulle en sådan investering kosta mer än den
    kommer att smaka. Dessutom finns det ingen kapacitet i nätet enligt vår
    elleverantör förrän om ca 5 år! Dessutom finns det betydligt mer
    angelägna investeringar att göra, för att säkerställa föreningens
    framtida ekonomi. i att minska elförbrukningen.

    Mvh Stíg

  2. Hej!
    Vår brf ligger i hörnet av Karlavägen och Danderydsgatan, jag förstår inte var vi skulle sätta upp laddstolpar, det går inte att köra i på gården och runt omkring finns ett fåtal stolpar så elbil är uteslutet om man bor i centrala stan om man inte hyr en plats som kostar ca 5 tkr i månaden möjligtvis kan man skaffa en laddhybrid men även det känns osäkert

  3. Hejan

    Vi har plats men för en ny förening som bara har några år på nacken så är det viktigt att hålla kostnaderna nere.

    Vi har hittills bara haft 1 förfrågan. Nu har vi bra tillgänglighet runt om huset, ca 15 st

    Med Vänlig Hälsning

    Lena Nordström

    Kassör

  4. Brf Lupinen i Västerhaninge. Vi installerade i oktober förra året 24 kombinerade motorvärmarpunkter/ typ2 ladduttag för elbilar. Max effekt i våra uttag är 3,7 kw. Det betyder att man kan få viss laddning men inte ”full tank” i en elbil när man laddar över natten. Behöver man mer energi till bilen får man söka upp en publik laddstation.
    I sammanhanget kan vi notera att det plötsligt ställs krav på att vi ska tillhandahålla bränsle till hybrider och elbilar, men det har aldrig talats om att tillhandahålla bensin och diesel till övriga bilar.

    Med vänlig hälsning
    Göran Boström
    070-311 62 21

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här