AnnonsMiele

Fem snabba…till Göran Wahl, arkitekt

26 nov 2023

Göran Wihl, White arkitekter i Malmö har ritat det bilfria projekter Brf Life i Brunnshög i Lund

Vad händer om man bygger ett bostadsområde utan plats för bilar?

Man skapar lugnare och tryggare boendemiljö och som främjar rörelse som i sin tur ger ett hälsosammare liv. Bilar och deras parkeringar tar stor plats i det offentliga rummet och det skapar konflikter – det pågår en ständig kamp mellan den oskyddade människan som går eller cyklar och bilen.

Varför är det kontroversiellt?

När kommuner utvecklar bostadsområden ska en parkeringsnorm uppfyllas och ett visst antal parkeringsplatser garanteras. Tidigare var det kontroversiellt att bygga nytt utan parkeringsplatser men nu har utvecklingen kommit i kapp och flera kommuner vågar prova bilfritt boende i nybyggnadsprojekt. Bilen har länge varit en viktig ägodel, ett frihetsinstrument, för många människor. Men för många yngre som bor i innerstaden är det idag snarare en frihet att slippa äga bil.

Vilka konventioner vill ni utmana?

För många i samhället är den privata bilen det primära transportmedlet när man rör sig lite längre, som funktion men också som livsstilskonvention och identifikation.

Att i stället åka kollektivt eller dela på bil i en bilpool eller dela lådcyklar kan för många vara nytt och kanske en utmaning.

Vilka funktioner flyttar ut från lägenheterna, in i det gemensamma?

I det här projektet har vi valt att bygga en gemensam tvättstuga, för att stödja en gemenskaplig livsstil. Det finns inga tvättmaskiner i lägenheterna. En del i det bilfria boendet är att man delar funktioner, här finns en cykelpool som man kan boka och en arbetsbänk där man kan fixa med cyklarna eller göra andra reparationer eller hobbyprojekt. För de som vill ha ytterligare skydd för sin cykel finns enskilda, låsbara cykelbås i en del av det gemensamma cykelrummet. På så sätt slipper de ta upp cykeln i lägenheten. I anslutning till cykelpoolen och tvättstugan finns en gemensam social lounge som fungerar som ett extra vardagsrum. Här finns möjligheter att dela verktyg och att hjälpa varandra. Det finns också en grön gårdsmiljö med gemensamma funktioner som ett växthus och plats att spola av och rengöra cykeln.

Hur påverkar det prissättningen på bostäderna?

Det är svårt att svara exakt på den frågan. Prissättningen påverkades inte i någon större utsträckning av mobilitetsåtgärderna utan var i nivå med Lunds marknadspriser. Projektekonomiskt är det lite lättare att inte behöva bygga parkeringsytor – garage är dyra. I gengäld skapar vi ytor för mobilitetsåtgärder, för cykelpool, bilpoolsbil, förvaringsskåp till cykelprylar mm. Vi investerar även i digitala system för bokning av det gemensamma. Långsiktigt blir det definitivt billigare att bygga bilfria projekt!

Föregående artikel Ska barnen åka till Mars eller?
Nästa artikel Ny partner till BF: Brandkontoret

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här