AnnonsElectrolux Professional AB

Hitta rätt i byggdjungeln

2 sep 2023

Att handla upp renovering kan vara svårt, men det finns praktisk hjälp att få.

Dags att renovera. Stambyte, badrum, tak, fasad och fönster, dränering, källare och bjälklag… när huset åldras kan det krävas omfattande insatser och styrelsen har ett stort ansvar när projektet ska genomföras.

Det är få styrelser som själva är proffs på att genomföra en upphandling, följa upp byggprocessen och säkerställa ett gott resultat.

Claes Thunblad, nationell samordnare för Sund konkurrens på arbetsgivarorganisationen Byggföretagen, förklarar att det finns praktisk hjälp att få.

Hans första råd är att kolla upp alla vägledningar som organisationer som Riksbyggen, HSB, Fastighetsägarna och Byggföretagen ger ut. Där får man tips om sådant som vilken entreprenadform som kan vara lämplig och vilka standarder som finns.

Nästa steg är att hitta rätt entreprenör.

– Ta referenser och begär in offerter från flera företag. Var noga med att redan i förfrågningsunderlaget kräva att företaget har kollektivavtal. Företag med kollektivavtal är skyldiga att följa dem och där ingår obligatoriska utbildningar och certifieringar. Kräv också att företaget är anslutet till ID06. Kolla också med Bolagsverket, Skatteverket och Kronofogden om företaget har skulder och vem som är verklig huvudman.

Claes Thunblad betonar att föreningen/byggherren har ett stort ansvar för att göra rätt:

– Anlitar man entreprenörer som inte håller måttet kan det bli dyrt. Dels kan jobbet bli dåligt gjort, dels kan föreningen tvingas betala ut löner om företaget inte sköter löneutbetalningarna. Dessutom kan föreningen bli skadeståndsskyldig om det händer en olycka.

Han förklarar att skrivbordskontrollen bör vara gjord innan man ens skickar ut offertförfrågan.

– Det finns auktoriserade företag som kan göra kontrollerna. Det kan vara väl investerade pengar.

När föreningen sedan har valt vilken entreprenör som ska anlitas är det noga hur avtalet skrivs.

Det är vanligt att företag anlitar underentreprenörer. De ska inte dyka upp oanmälda.

– Kravet på ID06 ska också gälla eventuella underentreprenörer. Man kan också skriva in i avtalet att entreprenören inte anlitar underentreprenörer alls, säger han.

ID06 har en gratis-app för privatmarknaden. Appen ID06 Status Control gör det lätt för bostadsrättsföreningar, bostadsrättsinnehavare och villaägare att kontrollera vem man har att göra med.

Appen laddas ner på mobilen och den har två viktiga funktioner – den hjälper beställaren att kontrollera att det företag man avser att anlita faktiskt finns i ID06- systemet. När hantverkaren väl är på plats kan beställaren läsa av ID06 kortet och verifiera identiteten, att personen verkligen jobbar för det företag man anlitat, och att hen har rätt att vistas i Sverige. Det går också att se vilken typ av utbildning som är kopplad till personen.

ID06 var ett initiativ från branschorganisationen Byggföretagen och systemet lanserades 2006. Det har hjälpt byggbranschens kunder att få bättre kontroll på att företagen de anlitar har sund ekonomi, att de följer lagar och regler och att de har personal med rätt utbildning.

– Men i takt med att de stora byggföretagen stramat upp och fått bättre koll på sina samarbetspartners och underleverantörer har de företag som inte platsar i ID06-systemet vänt sig mot privatmarknaden, säger Thor Jonsson på ID06.

Han förklarar att den nya appen kommit till som en hjälp för bostadsrättsföreningar och andra privatkunder att handla upp renoveringsarbeten och nybyggnationer.

– Ett av de problem som appen löser är garantiproblem. Om arbetet utförts av ett annat företag än det som beställaren anlitat kan det ofta vara svårt att åberopa en gällande garanti om något skulle vara fel, framhåller han.

Ett byggprojekt kräver att beställaren är närvarande och engagerad i de beslut som behöver fattas under arbetets gång. Men en bostadsrättsstyrelse består av lekmän som inte kan förväntas ha kunskap om exempelvis arbetsmiljöregler.

– Som en extra säkerhet när bygget väl är igång kan det vara bra att följa upp med professionell arbetsplatskontroll för att säkerställa att arbetsmiljöregler följs, tipsar Claes Thunblad på Byggföretagen.

Artikeln publicerades första gången i Borätt6/2022

 

Föregående artikel Bostadsmarknaden i kris – försäljningen av nya bostäder minskar kraftigt
Nästa artikel Så påverkas försäkringar av nya bostadsrättslagen

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här