Jodå, mäklaren ska visst lita på säljarens uppgifter och behöver inte göra extra kollar. Det är nu fastslaget efter ett utslag i Högsta förvaltningsdomstolen.
Fastighetsmäklarinspektionen, FMI , hade gett mäklaren en varning för att inte själv ha kontrollerat vissa uppgifter som angavs i objektsbeskrivningen. Enligt FMI skulle det ur marknadsföringslagens perspektiv ”rimma illa” om en mäklare kan välja att ta med vissa uppgifter i marknadsföringen ”utan att ta ansvar” för att marknadsföringen därigenom inte blir vilseledande.
Fastighetsmäklarförbundet, FMF, skriver i ett pressmeddelande att huvudregeln sedan lång tid tillbaka är att mäklaren ska kunna utgå från säljarens uppgifter. Om FMI hade fått gehör för sina synpunkter skulle det ha ändrat förutsättningarna för hur hela mäklarbranschen arbetar.
Enligt FMF är detta senaste exemplet på att FMI har tagit sin tolkning om marknadsföringslagens tillämplighet till en orimlig extrem. Därför har FMF finansierat överklagandet av disciplinbeslutet mot mäklaren.
För FMI har faller haft stor principiell betydelse. När Förvaltningsdomstolen först avgjorde målet till mäklarens fördel valde inspektionen därför att överklaga först till Kammarrätten i Göteborg, som inte tog upp fallet, och sedan till Högsta förvaltningsdomstolen som inte beviljade prövningstillstånd.
– Förhoppningsvis kan detta starka motstånd medföra att FMI avstår från att i framtiden göra liknande utspel och respekterar lagstiftarens intentioner om att fastighetsmäklaren ska vara en opartisk mellanman och där ansvaret för uppgifter om förmedlingsobjektets skick och annat primärt ligger på säljaren, kommenterar Fastighetsmäklarförbundets vd Jenny Stenberg.