När ett hus byggs, byggs om eller renoveras är materialet en av de två stora kostnadsposterna, den andra är arbetskostnaden. Men hur vet en beställare att hen får bästa pris på materialet? Enligt Nima Assadi har det i princip varit omöjligt att reda ut. I dag domineras branschen sedan länge av ett snårigt system av olika rabatter, dolda kick-backs och bonussystem. Med sin tjänst Cost Check tänker han försöka ändra på detta.
Nima Assadi har en lång erfarenhet från byggbranschen och vet att det finns bonussystem, när han för tre år sedan pratade med en kollega och de kom in på området rabatter, insåg han att det fanns rabatter som var på en helt annan nivå.
─ Jag började intressera mig för detta och skaffa mig tillgång till fakturaunderlag från en mängd olika byggfirmor, offentliga prislistor, material från upphandlingar och andra källor och började bygga upp en databas. Han hittade stora skillnader mellan olika fakturor, identiska produkter kunde säljas för upp till tre gånger det lägsta priset.
När han hade byggt upp databasen arbetade han fram en lösning på hur han skulle kunna göra jämförelser och se om det fanns avvikelser från genomsnitten i databasen – Cost Check.
Cost check är en tjänst för att verifiera att de priser som står på fakturan är rätt, exklusive hemliga kickbacks och bonusar.
Nima Assadi har stött på några rent hårresande exempel på enorma rabatter och prisskillnader.
─ Vi har gjort uppdrag för en kommun där vi såg att deras ramavtalsentreprenör för eltjänster fakturerat priser som var mer än dubbelt så höga jämfört med att kommunen själv handlat upp, berättar han. Det handlade alltså om mer än 100 procents påslag. Till och med jag som privatperson hade bättre priser på kabeln än den entreprenören.
Ett färskt exempel är en rörböj med ett listpris på 1 895 kronor där någon hade fått över 90 procents rabatt, dvs. betalt under 200 kronor för samma produkt!
De dolda rabatterna bygger ofta på att det är olika fakturor eller att det kommer en bonus i slutet av året. Entreprenören eller installatören får 50 procent, men bara 40 procent redovisas mot kund. De övriga 10 procenten får byggaren i bakbonus.
I praktiken sätter handlarna priserna som de vill. Konkurrensverket tyckte att det borde göras en uppföljning men det har inte gjorts än.
─ En utmaning med Sverige är att man inte vet vad det riktiga priset är därför att man måste vara medlem hos byggvaruhusen, förutom Bauhaus och Hornbach, för att få handla. Sedan får alla medlemmar ett rabattbrev. Ingen betalar fullt pris och ingen har koll på vad konkurrenten handlar till för pris.
Kan då bostadsrättsföreningar använda sig av Cost Check?
─Ja, om det är en lite större förening och man står, säg inför ett stambyte där det är svårt att sätta fast pris på allt och där det kan tillkomma större kostnader i efterhand. Vid offertförfarandet listar vi ett antal produkter som vi vet kommer att förekomma i projektet. Sedan lägger vi till ett antal strategiska produkter. Därefter får alla anbudsgivare prissätta vad det kostar. Vi kan också hjälpa till att kontrollera anbud, ÄTA-arbeten och uppföljning av fakturor. Samma princip gäller vid upphandling och uppföljning av förvaltning.
Nima Assadi och hans kollegor ställer gärna upp och ger tips en för en upphandling. Ett första sådant är att alltid skriva in att man vill de bästa priserna.
Det är hög tid att fler är med och sätter ljuset på de märkliga och snåriga rabattsystemen inom bygghandeln. Att man får reda på vad den där rörböjen kostar – egentligen.