En bostadsrättsförening i Göteborg följde Boverkets rekommendation och installerade laddstolpar på samtliga 43 garageplatser i föreningen. Innan anläggningen ens är driftsatt kom ett meddelande från Göteborgs Energi om en effektavgift som skulle göra det extremt dyrt att ladda i föreningens garage.
– Vi har investerat nära en miljon, och fått 50 procent i grönt investeringsbidrag från Naturvårdsverket. Anläggningen har avancerad lastbalansering – ett system för att fördela strömuttaget i fastigheten – och effektvakter som kan begränsa och fördela effektuttaget säger Lennart Gunnarsson, fastighetsansvarig i brf Karl Johansgatan 92 i Göteborg.
Föreningen har två garage med 22 respektive 21 garageplatser. Varje garage har en kapacitet på 100 ampere, vilket ger möjlighet att ladda med en effekt på 22 kilowatt.
Göteborgs Energi har aviserat att de kommer att debitera 3 400 kronor per månad i effektavgift per garage, alltså en kostnad på 6 800 kronor. I dagsläget är det 15 hushåll som har el- eller hybridbil. Det blir dessa hushåll som ska debiteras effektavgiften.
– Föreningen kan inte stå för kostnaden för effektavgiften, eftersom det som bara används av en del medlemmar enligt brf-lagen inte ska belasta kollektivet, säger Lennart Gunnarsson.
Det innebär att laddningen hemma i garaget blir dyr.
Den lösning han ser är att begränsa effekten till 35 ampere. Då kan den som kommer in först på eftermiddagen ladda 22 kilowatt, men när grannarna kommer hem behöver de dela på effekten och laddningen går långsammare.
– Föreningen kan inte styra när de olika medlemmarna laddar.
Lennart Gunnarsson befarar att medlemmarna kommer att välja att ladda på sina arbetsplatser eller snabbladda på macken.
I så fall är föreningens investering pengar i sjön.
– Som bostadsrättsförening har vi tagit vår del av ansvaret för laddinfrastrukturen. Men i stället för att premieras för detta straffas vi, säger han.
Jennie Sjöstedt på Göteborgs Energi är tydlig – effektavgiften är ett nödvändigt styrmedel för att jämna ut effektuttaget och alla elnätägare kommer att införa avgiften senast 2027.
– Det handlar om hur vi dimensionerar nätet. Det är dyrt och ineffektivt att bygga ut nätet för att de ska klara några få höglasttimmar varje dygn. Då är det mycket bättre att styra användningen så att effektuttaget blir jämnare, säger hon.
Göteborgs Energi har infört en effektavgift som baseras på ett genomsnitt av de tre högsta effekttopparna föregående månad. Det är främst villaägare som debiteras avgiften.
Det har att göra med att allt fler villaägare skaffar laddstolpar till elbilar, bastu och annat som drar mycket el. Om de behoven ska tillgodoses skulle man behöva bygga ut näten kraftigt på vissa gator. Då är det klokare att förmå el-kunderna att jämna ut sin elanvändning och inte ladda bilen, köra bastu, spis och badtunna samtidigt menar nätägaren.
Hittills har ett argument för att skaffa elbil varit att det är billigt att ladda den.
Jennie Sjöstedt tror inte att bilägarna kan räkna med lika billig laddning i framtiden.
– När alla bilar är laddningsbara kommer det att ses som normalt att också detta drivmedel kostar, spår hon.
Lennart Gunnarsson säger att han köper resonemanget vad gäller villaägare som själva kan bestämma när de ska ladda.
– Men när en bostadsrättsförening eller annan fastighetsägare bygger ut med laddboxar är det en annan sak, då det inte finns något klokt och rimligt sätt att styra när de boende kommer att nyttja utrustningen.
Den lösning han förespråkar är att abonnemang som är dedikerade för enbart laddning av elbilar, inte ska drabbas av effektavgifter.
– Men det är en fråga för Energimyndigheten att lösa.
Ur Borätt 6/22