AnnonsElectrolux Professional AB

Att ha digital koll lönar sig

20 okt 2022

Många bostadsrättsföreningar kämpar med skenande energikostnader och höga kostnader för drift och förvaltning. Digitalisering kan göra stor skillnad men det gäller att tänka lite bortanför de omedelbara behoven.

Björn Hansen, Telia, ser digitala möjligheter för brf:er. Foto: Telia

Börja i rätt ända, ta problemen i tur och ordning och använd en horisontell plattform som kan byggas på med fler funktioner, säger Björn Hansen, Head of IoT, Division X på Telia, som bland annat utvecklar system för digitalisering av fastigheter. En väl genomförd digitalisering ger en överblick hur det står till i fastigheten och det sänker kostnaderna för drift och underhåll eftersom problem upptäcks och kan åtgärdas i tid. Redan befintlig teknik kan trimmas och bli betydligt effektivare.

I alla källare finns en undercentral med shuntar som reglerar värme. Dessa styrs av en utomhustemperaturgivare som sitter på fasaden. Tekniken har tillämpats sedan 60-talet, men det är ett segt system. Vi kommer under hösten att lansera ett system med givare inne i lägenheterna som styr shuntarna i realtid. Då kan temperatur och ventilation sänkas när
ingen är hemma, säger han och tillägger att den beräknade energibesparingen kan bli uppåt 10 procent per fastighet. Denna förbättring kan snabbt rullas ut i stor skala. Telia samarbetar med ett stort automationsteknikföretag vars shuntar sitter i de flesta fastigheter i landet. Storskaligheten har enorm betydelse för helheten – enligt Telias beräkningar förbrukar fastigheter 40 procent av all energi och står för 36 procent av koldioxidutsläppen i städerna.

Ett kostnadskrävande gissel för fastighetsägare är vattenskador. De är ofta svåra att upptäcka innan de ställt till betydande skada. I en bostadsrättsförening kanske det läckande röret inte ger sig tillkänna förrän det börjar droppa från taket hos grannen under.
En fuktsensor larmar snabbt om fuktigheten stiger och läckan kan åtgärdas innan det blivit
en större skada, säger han.
Telia har utvecklat en gratis app kallad Smart Family som hushållen kan ladda ner. Den kopplas till fastighetens digitala plattform, så att de boende kan hålla koll på vad som händer i deras lägenheter. Där kan finnas praktiska funktioner som tvättstugebokning, låsning och larmning på distans och koll på vad sensorerna i lägenheten visar. Har barnen kommit hem? Är balkongdörren stängd? Stiger fuktigheten oroväckande under diskbänken?

Fantasin sätter gränserna men det gäller att tänka igenom vad som behövs. Digitalisera med viss försiktighet och tvinga inte på medlemmarna lösningar som känns obekväma. Det går bra att behålla ett manuellt bokningssystem till tvättstugan, men digitalisera sådant som angriper driftskostnaderna i fastigheten, säger han. Bostadsrättstyrelser kan avskräckas av att ett digitaliseringsprojekt verkar dyrt och krångligt att komma i gång med. Men Telias system är operatörsdrivet. Det innebär att det ligger i Telias intresse att tjänsterna används. För 50 000 kronor hjälper Telia föreningen att börja använda systemet.

Vi vill utveckla så enkla och funktionella tjänster att föreningarna och deras medlemmar gärna använder dem, säger Björn Hansen. Digitaliserade fastigheter genererar
mängder av data, en del är känslig och faller under GDPR-lagstiftningen. Därför är det viktigt att hushållen samtycker till datainsamling, och att uppgifterna lagras på ett säkert sätt.

Föregående artikel Boverket: byggandet kan halveras under 2023
Nästa artikel Nästan hälften klarar inte av högre månadsutgifter

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här