AnnonsStyrelsesupport

Göteborg säger nej till laddplatser

7 jun 2021

 

Lars Rehnman, ordförande i brf Norra Guldheden 1

Många av medlemmarna i bostadsrättsföreningen Norra Guldheden 1 i Göteborg är både irriterade och rejält frustrerade. Fler än 30 hushåll står i kö till föreningens sex laddplatser som alla givetvis redan är uthyrda sedan länge, föreningen består av hela 454 lägenheter. Problemet är att kommunen säger tvärt nej till att utrusta de kommunala p-platserna i det direkta närområdet med laddstolpar. Platser som till allra största del används för boendeparkering.

Ordförande i bostadsrättsföreningen Norra Guldheden 1, Lars Rehnman har nästan givit upp hoppet. Föreningen har under två års tid förgäves försökt få Göteborgs kommun att gå med på att utrusta ett antal av de kommunala p-platserna i närområdet med laddstolpar. Föreningen har erbjudit sig att köpa eller arrendera marken och bygga själv, eller betala för användning av stolparna om kommunen själv vill installera dem. Men vartenda förslag från föreningen har mötts av ett kompakt nej.

Situationen börjar bli alltmer ohållbar, menar Lars. Föreningen består av 454 lägenheter och kön på 30 hushåll för en laddstolpe är ju bara en början. Idag får de som har en elbil ladda den på arbetsplatsen eller ge sig ut på jakt efter en ledig publik laddstolpe. De är dock få inom rimligt gångavstånd.

”Vi hyr inte ut parkeringsplatser till privatpersoner”

Borätt forum kontaktade Carina Abrahamsson, enhetschef Parkering vid Göteborgs kommun och bad om en förklaring till varför de säjer nej till alla förslag från brf Norra Guldheden 1.  Svaret löd;

”Gällande allmän platsmark som är det som trafikkontoret förvaltar, kan inte parkeringsplatser hyras ut till enskild person. Från trafikkontorets sida har förslag bland annat varit att föreningen kan se över hur deras befintliga laddplatser skulle kunna användas mer effektivt samt att vi länkat till befintliga publika laddplatser på destinationer eller närområden.”

Bostadsrättsföreningar får klara sig själva

När Göteborgs Energi för en tid sedan fick i uppdrag att uppföra 1000 laddstolpar kontaktade Lars Rehnman dem. Han ville höra om möjligheterna att få några stolpar uppförda i närheten av föreningens fastigheter. Svaret blev att föreningen inte låg tillräckligt centralt och att de ansåg att bostadsrättsföreningar får klara sig själva.

– Vi vill gärna bidra till en bättre luftmiljö men står och stampar, säger Lars Rehnman. Jag har försökt kontakta ledande politiker men inte fått något svar. Hur ska kommunerna eller staten lösa detta?

Flera föreningar har hört av sig till Borätt Forum med frågor kring varför utbyggnaden av laddstolpar går så långsamt. Frågan är hur kommunerna och andra aktörer som exempelvis allmännyttan ska kunna möta de cirka 2,5 miljoner laddbara bilar som beräknas finns inom mindre än 10 år jämfört med dagens knappa 200 000 laddbara bilar.

Hör av er till oss!

Har ni likartade problem med att få tillgång till laddstolpar i er förening? Hör av er till oss och berätta! Vi ska gå vidare och försöka få svar från våra folkvalda.

 

 

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här