Det är varje medlems och hyresgästs skyldighet att betala avgifter och hyror till bostadsrättsföreningen i tid. Ofta skyller den boende på att den inte har fått avierna. Men det spelar ingen roll om avi har mottagits eller ej, både medlemmar och hyresgäster har ändå en skyldighet att betala sin avgift eller hyra i tid.
Om det går till en punkt där medlem eller hyresgäst inte försöker reglera sin skuld kan det blir tal om uppsägning – och då är det extremt viktigt att det går till på korrekt sätt för att uppsägningen ska vara giltig.
”Vi hjälper många bostadsrättsföreningar med processen vid obetalda avgifter och hyror, i vissa fall har styrelsen försökt själva först, men missat viktiga delar i processen. Det är mycket att ha koll på så föreningen bör ta hjälp redan i tidigt skede.” Säger Therese Sandström på Borätt forum Juridik.
Senaste åren har varit tuffa ekonomiskt för bostadsrättsföreningar men även för dess medlemmar samt bostads- och lokalhyresgäster. Detta kan betyda att föreningen har större problem än någonsin med medlemmar och hyresgäster som inte betalar till föreningen i tid.
Om en medlem ansöker om anstånd med avgiften måste styrelsen alltid ha likhetsprincipen i åtanke, vilket betyder att alla medlemmar måste behandlas lika. Beviljas en medlem anstånd måste även nästa medlem som ansöker om anstånd med samma skäl beviljas detta. Om det då är flera medlemmar som får beviljade anstånd står föreningen eventuellt med en stor kredit till medlemmar vilket kan ge konsekvenser för föreningens ekonomi och betalning av föreningens räkningar. Styrelsen kan ofta bevilja anstånd för att de vill vara goda medmänniskor, men det är viktigt att det sker med rimlighet så att inte föreningens ekonomi påverkas negativt.
Men anstånd är inte det vanligaste problemet, vanligare är att det finns medlemmar och hyresgäster som inte sköter sina betalningar till föreningen i tid och inte heller försöker reglera sin skuld.
Det finns inga bestämmelser i bostadsrättslagen om att bostadsrättsföreningen är skyldig att skicka påminnelse för obetald avgift eller hyra, de flesta föreningar gör det ändå, som en vänlig service till sina medlemmar och hyresgäster. Om en medlem eller bostadshyresgäst inte betalt till föreningen en vecka efter förfallodatum, är föreningen berättigad att förverka nyttjanderätten genom att skicka en uppsägning för avflyttning. När det kommer till lokal, både med bostadsrätt och hyresrätt, kan föreningen skicka uppsägning redan efter två dagar från förfallodagen.
Det finns formella krav som bostadsrättsföreningen måste uppfylla när en uppsägning ska skickas. Det är därför mycket viktigt att uppsägningen är korrekt utförd, annars är den inte giltig. Bland annat måste den innehålla underrättelse om återvinningsfrist, vilket är tre veckor för medlemmar och bostadshyresgäster respektive två veckor för lokal med bostadsrätt och hyresrätt. Underrättelse till socialtjänsten måste även ske när det gäller bostad, även den måste vara korrekt utförd för att vara giltig.
Om betalning inte sker efter återvinningsfristen från att uppsägningen delgetts så kan föreningen gå vidare med tvångsförsäljning för bostadsrätter och avhysning för hyresrätter.
Eftersom det är mycket att ha koll på för att hela processen ska ske på korrekt sätt så rekommenderas att föreningen anlitar en jurist.