AnnonsElectrolux

December – utan tvekan årets mest stressande månad

21 dec 2022

Släktträff, julmat och gärna hemlagat, julbak, julklappar ja listan kan göras lång inför julen. Många känner ”julstress” och oron ökar ju närmare julen närmar sig. Oron driver människor att köpa fler julklappar och fixa mer mat än som var tänkt från början.

Psykologen Siri Helle säger att det korta svaret är människors oro.

– Det dyker upp olika typer av orostankar av typen tänk om barnen blir besvikna, tänk om ett syskon får mer än ett annat. Tänk om släkten blir besviken, det blir inte den här Fanny och Alexander-julen, säger Siri Helle.

Vad kan man göra åt det?

– Det finns ju bara ett sätt att hantera oro och det är ju att låta bli att göra dessa, vad vi inom psykologin kallar säkerhetsbeteenden, och upptäcka att katastrofen inte inträffar. Vi överlevde utan hemlagad leverpastej och barnen kan ha en bra jul även om de inte får allt på önskelistan, säger Siri Helle.

Nedan finns några råd att ta till inför jul:

  1. Sätt ditt mående överst på listan. Hur vill du må och känna på julaftons morgon?
  2. Se över dina förväntningar på julen
  3. Sänk kraven på dig själv och jämför inte med andra
  4. Prioritera tid för vila och återhämtning (även innan julhelgen)
  5. När du gör det du har valt att göra – var närvarande i just det

Kort och gott. Bestäm att ni lägger undan telefonerna och gör något tillsammans.

Föregående artikel Hushållens köpkraft försämras och bostadsbyggandet minskar kraftigt 
Nästa artikel Regeringen spår lågkonjunktur fram till 2025

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här