AnnonsElectrolux Professional AB

Ellevio chockhöjde den fasta avgiften

2 nov 2023

Den femte oktober fick medlemmarna i brf Mallen 9 i Stockholm ett brev från elnätsbolaget Ellevio. Där stod de att deras elavtal var ogiltigt och att de skulle få ett nytt abonnemang som innebar en höjning av den fasta avgiften från 105 till 510 kronor per månad. För att undvika detta skulle de anlita en elektriker för att ändra uppsäkring i lägenheten. Problemet var bara att det nya abonnemanget redan trätt i kraft, fem dagar tidigare.

– Informationen från Ellevio var synnerligen bristfällig i brevet som gick ut till våra medlemmar, säger Caroline Silverudd Lundbom, ordförande i brf Mallen 9.

Hon ringde upp företaget direkt efter att hon fått brevet. Då menade Ellevio att detta var någonting Energimarknadsinspektionen krävde att de skulle göra. Något som dock inspektionen ställer sig frågande till när Borätt ringde upp och som Ellevio senare menat måste ha varit ett missförstånd.

– Jag fick många oroliga samtal från medlemmar i föreningen, berättar hon.

Caroline Silverudd Lundbom, ordförande Brf Mallen 9, tycker att detta är synnerligen märkligt hanterat av ett stort nätbolag i Stockholm.

Till saken hör också att Ellevio, drygt två och ett halvt år tidigare var på plats hos brf Mallen 9 och bytte ut samtliga elmätare. Caroline Silverudd Lundbom ställer sig frågan varför man varken åtgärdade problemet då eller ens meddelade att de nuvarande abonnemangen i huset var ogiltiga.

När vi frågar menar Marcus Wendel, chef för kundärenden Ellevio, i skrivet svar att beslutet att se över abonnemangen först togs när alla mätare, knappa miljonen, var utbytta.

Men sedan blev det uppenbarligen väldigt bråttom.

– Brevet om ändring av abonnemang gick ut den 5 oktober samtidigt som det nya mycket dyrare abonnemanget redan började gälla den 1 oktober, hur skulle man kunna ändra något i uppsäkringen innan man ens fått informationen, undrar Caroline Silverudd Lundbom.

Efter att vi ställt frågan till Ellevio, backar de och erkänner att det gjort fel.

– Det är uppenbart att det blivit fel från vår sida, skriver Ellevios presschef Jesper Liveröd i ett mail till Borätt forums redaktion. Självklart borde kunderna haft mer tid på sig att agera och eventuellt ändra säkringstorlek. Totalt rör det sig om ungefär 3000 av ungefär en miljon kunder som påverkats av detta.

Längre ner i mailet skriver Markus Wendel;

– Vi kommer att ge de berörda kunderna rimlig tid att åtgärda säkringstorleken och skicka ut ny information om detta. Om någon kund av någon anledning trots detta felaktigt faktureras enligt abonnemang Enkel (det dyra avtalet med 510 kronor i fast månadsavgift, reds kommentar) kommer vi att åtgärda det på kommande faktura och ersätta kunden för merkostnaden under den aktuella månaden.

Så nu vet alla som fått ett liknande brev från Ellevio vad som gäller. Tråkigt dock att Caroline Silverudd Lundbom inte fick det tydliga beskedet när hon ringde in och frågade vad de höll på med.

– Detta är synnerligen märkligt hanterat av ett stort nätbolag i Stockholm. Ellevio sitter i en monopolställning och bör vara försiktiga i den rollen, se till att kunderna får rätt och tydlig information och dessutom i god tid, menar hon.

Tyvärr märker vi på redaktionen att fler stora aktörer, ofta mer eller mindre i monopolställning, tar sig friheter med krånglig och otydlig, eller rent av missledande information, ut till sina kunder. Så det gäller för styrelserna ha full koll på alla avtal, uppsägningstider, villkorsändringar och även korrespondens.

 

Föregående artikel Två miljoner svenskar lider av ensamhet och isolering
Nästa artikel Krönika: Grannskapsrevolutionen – nyttja ditt grannskap till fullo

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här