Bostadsrättföreningen Tussilago i Östhammar debiterades fel i elräkningar i cirka tio års tid på grund av ett programmeringsfel i elmätaren, skriver SVT Nyheter Uppsala. Nu får föreningen tillbaka 775 000 kronor.
Stefan Hagman, ordförande för föreningen, misstänkte länge att något var fel med elmätaren.
– Grannhuset har 40 medan vi har 12 lägenheter. Trots det hade vi nästan lika stor elförbrukning, säger Stefan Hagman till SVT
Vattenfall kontaktades men nekade till att det skulle kunna vara något fel. Men när elmätaren byttes ut så bekräftades Stefan Hagmans misstankar.
– Förbrukningen sjönk med runt 60 procent, säger han till SVT.
Men det var först när när mätaren byttes ut som Vattenfall erkände problemet. I ett mejl till SVT skriver vattenfall att händelser av detta slag är mycket ovanliga. Samtidigt som fel på elmätare aldrig kan uteslutas. Företaget arbetar med att byta ut elmätare i hela landet och menar att de nya elmätarna är säkrare.
Exakt samma fel upptäcktes vid energideklarationen när jag skulle sälja huset 2016.
Också Vattenfall.
Också Östhammar.
Ena fasen mätte för tre faser, alltså hade jag betalat för 5 faser.
Det kan inte vara fel på mätaren, sa kundtjänst.
Det där är inte alls ovanligt, sa killen som kom och bytte mätaren.
Blev först erbjuden 12000 i ersättning.
Tur att jag sparat alla räkningar, efter ett par månaders förhandlingar och bevisande fick jag till slut 72000 för de 10 år vi bott i huset.
Hej Bengt,
intressant och höra om dina erfarenheter från Vattenfall. Vi ska gå vidare med det här. Mycket möjligt att vi hör av oss till dig. Bästa hälsningar Torbjörn Redaktionen Borätt Forum.