Gammal betong i bärande konstruktioner är en potentiell dödsfälla. Hög tid att kolla miljonprogramshusen.
Nästan en femtedel av de bostäder vi har byggdes under åren 1965 till 1974. Det handlar om mer än en miljon bostäder i Sverige under de här åren. De bärande betongkonstruktionerna med låg korrosionshastighet har snart 60 år på nacken. Vad händer med så gammal betong?
Den kära betongen har använts sedan romartiden. Betong med dagens betongkvalité och metoder är utmärkt som byggmaterial. Problemet är armeringen som börjar rosta med tiden. Utan armering kan betong hålla i flera hundra år.
–Betong med armering håller i drygt 50 år. Sedan börjar man se omfattande skador när den börjar rosta, ofta i en fuktig miljö som drivs av kemiska processer. Det gäller framför allt balkonger men också garage med mycket slask och salt från bilar, berättar Urban Bladin, Borätt Forum Projekt. Gårdsbjälklag över källarutrymmen där tätskikt blir dåliga och det blir fukt i betongen är också utsatta.
–Det här är dyra jobb att reparera och det syns inte när det är klart men det är viktigt att ta hand om problemet eftersom de bärande konstruktionerna håller och bär upp hela huset. I värsta fall kan stommen börja vittra sönder. Många hus byggda i betong och med armeringsjärn så det finns mycket jobb att göra om betongkonstruktionen är 40-50 år gammal. Har ingenting gjorts behöver man se över konstruktionen tillsammans med en betongexpert som undersöker kvalité, status och betongens skick. Förr eller senare måste man göra någonting, säger han.
De här problemen är inget som styrelserna tänker på i första taget eller är helt omedvetna om?
–Nej, det är ett problem som man inte ser eller vet vad man ska titta på. Man tror att man kan måla över och sedan är det snyggt och bra. Det är dessutom dyra skador att åtgärda men tecknen finns där, som ålder så fort det börjar bli närmare ett halvsekel då kan man ge sig på att garage har skador och säkert balkonger också – allt som har utsatts för fukt. Ser man sedan att det börjar bli sprickor i betongen är det ett varningstecken. Det lossnar bitar från ytskiktet därför att armeringen rostar bakom och spräcker betongen.
Att just garage är utsatta beror dels på betongens ålder och fukten i ett garage men också att bilarna drar in vägsalt, det blir en sur miljö och järnet börjar rosta i armeringen.
Hur upptäckte ni fallet i Vällingby?
–Jag såg att originalgjutningen på pelarna i garaget var från 50-talet eftersom gjutformen gjordes av plankor som spikades ihop så du ser mönstret av brädorna. Om man har en modern gjutform idag så utgörs den av släta skivor så det blir släta väggar. Jag sparkade lite på pelarnas botten och då lossnade lite av betongen. Bakom fanns rostig armering och det var bara färgen som höll ihop dem.
Det är en dyrbar historia att laga betong?
–Det beror på hur stora skador och hur stort garaget är men om vi pratar om ett normalstort garage med grova rostskador pratar vi om många miljoner.
Vad skulle du rekommendera en styrelse som jobbar med sin underhållsplan att göra?
–Har ni gamla garage och balkonger som utsatts för fukt ska besiktas och man ser tecken på att det börjar spricka och armeringsjärn börjar titta fram. Ta dit en betongexpert som kan borra och göra en ordentlig kontroll och ta prover för att se hur mycket salt som trängt in. Ett annat sätt är att knacka med en hammare för att se hur mycket som är löst. Betongexperten gör en bedömning hur illa ställt det är, mycket ser man inte med blotta ögat.
Det man sedan gör är att bila bort den skadade betongen i pelaren. Det kan handla om många cm förbi armeringen för att sedan gjuta om.
Det handlar med andra ord om många bostäder?
–Ja, allt som är gjort av betong med armering i, förr eller senare tar det slut. Om det är torrt inomhus håller betongen väldigt länge, kanske mer än 100 år då rostar inte armeringen. Riskfaktorerna är betong som befinner sig på utsidan som balkonger och pelare och det som finns i garage och utsätts för salt, det är då det blir problem.