AnnonsElectrolux Professional AB

Peabmannen flyr

6 maj 2024

Så här kan det gå – och vi på Borätt forums nyhetsredaktion fick följa med på den slutliga 5-årsbesiktningen i Brf Silouetten i Nacka. Vi stannar i trapphusets entré och inväntar Peabs representanter. Magnus Billstrand, ordförande och Hans Land, ledamot i styrelsen, finns redan på plats, en aning förväntansfulla men samtidigt skeptiska över vad som har åtgärdats av Peab och inte. Peab anländer och undviker oss.

−Jag har inte aviserats om detta och kommer inte att ställa upp på några intervjuer eller kommentera något, säger Peter från Peab som efter att ha ansatts av frågor försvinner ut genom dörren.

Peabs representanter är tystlåtna och undviker att hälsa på oss. De ifrågasätter varför vi filmar och är med. Nu börjar vandringen i huset.

Magnus Billstrand, ordförande i Brf Silouette, Kvarnholmen i Nacka (till vänster) och Hans Land, ledamot i styrelsen, har tjatat på Peab hur många gånger som helst vad gäller bristande åtgärder. Foto: Torbjörn Johansson.

−Jag vet att allt inte är åtgärdat säger Magnus så nu får vi höra på Peabs bortförklaringar ännu en gång.

Vid två års besiktningen uppdagades ett antal fel, från avsaknad av varmvattenmätare till otillräckligt varmt återcirkulationsvatten med risk för legionella. Nycklarna till fastigheten gav Peab bort till grannföreningen. Nu har det gått fem år och ”alla fel” ska vara åtgärdade eller åtminstone på gång att åtgärdas.

−Jag har dragit i många av de här punkterna eftersom jag jobbar som projektledare inom bygg med installationer. Jag har försökt driva folk framåt och få Peab att åtgärda de påtalade bristerna, säger Hans. Det har inte gått av sig själv utan vi har ringt och tjatat på dem var och varannan dag.

Brf Silouette i Nacka. Foto: Torbjörn Johansson

När jag frågar Pierre vad han anser om att bristerna som ännu inte åtgärdats så pekar på sin kollega som drar ner huvudet mellan axlarna och försvinner ut genom dörren.

Vi går vidare och ner i källaren för att titta in i undercentralen. Magnus visar på varmvattencirkulationen som var felaktig. Återcirkulationsvattnet var 34,5 grader varmt enligt protokollet. Det ska vara minst 50 grader varmt.

Det finns risk för legionella annars?

−Ja, det gör det, intygar Magnus. Efter fyra års tjatande så kom det hit en rörmokare och rensade filtret, det tog fem minuter. Nu är det ok.

Jag vänder mig till Peab och frågar varför det har tagit så lång tid men en så enkel åtgärd men han vänder mig ryggen.

Trots att mycket ännu inte är åtgärdad är Magnus relativt nöjd – en hel del punkter kunde de släcka.

−Det som jag tycker är allvarligast nu och som kostat oss mest pengar är varmvattenmätarna, vi tyckte det var så viktigt att få sådana så vi bekostade det själva för 202 000 kr. Peab säger ingenting om att vi ska få tillbaka de pengarna. De skyller på att det inte fanns någon anmärkning på varmvattenmätarna i slutbesiktningsprotokollet. Jag fick sedan protokollet av besiktningsmannen och där står det att de saknas. Jag skickade det vidare till Peab och påpekade att de saknas. Så de drar till med en lögn och ingenting händer.

−Det andra problemet är att Peab slarvade bort våra servicenycklar. Vi skulle behöva byta låscylindrar till samtliga lägenheter men det skulle kosta oss drygt 400 000 kr. Peab påstår att de överlämnade alla nycklar till vår grannförening Panorama men det skulle vi aldrig ha gått med på. Dessutom var nycklarna de överlämnade inte kompletta, så det hela är mycket märkligt. Att lämna våra nycklar till grannen till en fastighet som vi har köpt för 800 miljoner kr. Låter det rimligt, frågar Magnus.

Föregående artikel Många överväger sälja trots risk för förlust
Nästa artikel Vackra ord – usel kontroll

2 Kommentarer

  1. Vi är tre föreningar i min stad som har liknande problem med Peab. Verkar vara deras signum att krångla och undvika ansvar.

Lämna ett svar

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här