
Redaktionen fick ett brev med en svår – men ack så vanlig fråga: Kan man göra något åt en medlem som trakasserar en annan boende för allt möjligt?
”Denna person påstår att grannen hade fest från 23 till tidig morgon.
Att de slänger skräp på hennes balkong.
Att barnbarnen stör
Musik spelas högt
Att det pågår något skumt i lägenheten.
Anklagelserna har pågått i många år.
Kvinnan bor under dem som hon anklagar. Jag som styrelseledamot har fått sms mail och telefonsamtal ibland på nätterna av denna arga kvinna.
Jag har kontaktat de utsatta personerna.
Enligt dem stämmer inget mer än att barnbarnen hälsar på och leker.
Enligt mig harmlöst.
Jag försökte prata med den arga kvinna, lönlöst.
Jag tyckte att hon skall sluta anklaga sina grannar.
Nu har kvinnan sökt upp ordföranden. Anklagar mig för att jag inte stöttar henne.
Jag kan inte stötta henne när jag vet hur hon beter sig.”
Vi lät frågan gå vidare till Jonas Halvarsson som är socionom och arbetar med boendesociala frågor på företaget Grannfrid i Göteborg. Grannfrid arbetar med att lösa störningar och konflikter i flerfamiljshus för att om möjligt skapa bättre boendemiljö och för att undvika att människor förlorar sina lägenheter på grund av störande beteenden.
Mår hon bra?
Jonas Halvarsson förordar att styrelsen arbetar systematiskt med störningsärenden. Steg ett är att tala med personen som klagar. Kontrollera också om anklagelserna stämmer. Störs andra grannar av samma ljud? Nästa steg är att den som störs för dokumentation på vad för slags ljud som de störs av och vid vilka tidpunkter. Detta ger styrelsen ett tydligt underlag att arbeta vidare med.
Det kan vara så att kvinnan som klagar inte mår bra och att detta påverkar hennes beteende. Ibland kan en begynnande demenssjukdom, psykisk sjukdom eller en felinställd hörapparat göra att man upplever ljud som inte finns. Har man anledning att tro detta bör man göra en orosanmälan till vård- och omsorgsförvaltningen, i bästa fall kan de erbjuda insatser som dämpar hennes beteende, säger Jonas Halvarsson.
Koppla in socialtjänst
Märk väl att socialtjänstens och vårdens insatser är frivilliga och att det inte är säkert att personen vill ta emot hjälp. Vård och socialtjänst har också tystnadsplikt och kan därför inte informera styrelsen om vad som sker från deras sida.
Dokumentera noga